fredag, november 20, 2009

Hjälte - eller nyttig idiot?

Kultursidan Västerbottens-Kuriren 091120

Som en smärre löpeld över internet går nu Radiotjänsts nya reklamsatsning. På en webbsida laddar du upp ett foto på dig själv. Därefter synkroniseras detta foto på olika ställen i reklamfilmen Hjälten, där Stina Ekblad som spelar reklamfilmens huvudperson framställer dig som en global hjälte för yttrandefrihet och informationsfrihet, bara därför att du betalar tv-avgift.
       Nyskapande? Sådär. Populärt? Det tycks så. Men vad betyder detta fenomen?
       Jag ser en renässans för begreppet "nyttig idiot", där vanliga människor utan ersättning och kanske utan att ens förstå de skapar reklambudskap för företag och organisationer. Kanske utvecklas tekniken allt mer infernaliskt, så att du lockas delta i marknadsföringen av suspekta produkter som du alls inte vill förknippas med.
       Jag ser även att ett fenomen som detta ytterligare bidrar till en allt diffusare sammanblandning av medborgare, konsumenter och producenter.
       Och jag ser reklamfilmen som ett hån mot Dawit Isaak.

Inga kommentarer: